Teatr Łaźnia Nowa

Monodram w odcinkach

Główna bohaterka prowadzi z bliskimi rozmowy na wideoczacie, dzieląc się przemyśleniami, jak i relacjonując spędzanie „czasu wolnego w niewoli” – jak to nazywa. Jak na monodram przystało. widzowie słyszą tylko jej odpowiedzi. Coraz bardziej doskwiera jej przebywanie w mieszkaniu, kiedy jest się w nim z rodziną przez cały czas, sprawia wrażenie ciasnego i dusznego, bez namiastki własnej przestrzeni. Szczególnie, kiedy musi je dzielić z dwójką dorastających dzieci.
Poznajemy ją na początku kwarantanny, gdy postanawia zacząć wirtualne zajęcia z jogi, bo te na które uczęszczała zostały zawieszone, oczywiście „w związku z zaistniałą…”. Ten zwrot przewija się w każdym odcinku, jest punktem wyjścia serialu. Z powodu „tej sytuacji” mąż bohaterki nie może wrócić z delegacji, rodzice zamknięci w domu zaczynają grać w karty na pieniądze, dzieci przechodzą w niedoskonały, zdalny tryb nauki, no i oczywiście wszyscy zaczynają gotować wszystko. Widać, że bohaterka Przepiórskiej z odcinka na odcinek zaczyna przyzwyczajać się do sytuacji, jednak miewa i kryzysy. Jest realna i swojska, a spotykające ją w izolacji perypetie ocieplają jej wizerunek.
Spotykając się z nią dwa razy w tygodniu (środy i piątki po godzinie osiemnastej) można odczuć ukojenie, że nie tylko my jesteśmy zdani na swoje cztery kąty i ciągłą obecność domowników. Papużance udało się stworzyć historię będącą dziennikiem obecnego czasu, której nie brakuje humoru. Paradoksy i absurdy spotykające bohaterkę są realne, łatwo się z nimi identyfikować.
Oczywiście, nie jest to prawdziwy teatr, formuła zbliżona jest bardziej do filmu, ale miniserial ma duży potencjał sceniczny. Z ciekawością zobaczyłbym Przepiórską w tej roli na żywo. Jest to swoją drogą duże poświęcenie ze strony aktorki, ponieważ zaprasza odbiorców do własnego życia, zwiedzamy jej prywatną przestrzeń.
W odcinku zamykającym pierwszy sezon pod wątpliwość został poddany sens teatru, który zatrzymał się na początku marca. Czy kiedy to wszystko się już skończy, będzie można od tak wrócić do zawieszonych projektów? Gościnnie występujący Piotr Ratajczak prezentuje postawę, że zmian nie będzie, natomiast bohaterka Przepiórskiej sprzeciwia się temu.
Pozostaje pytanie, w którym kierunku pójdzie ten literacki serial? Łaźnia Nowa, reżyser Przemysław Fik, jak i twórczynie zapewniają o kontynuacji. Nie pozostaje więc nic innego, jak tylko czekać na kolejne spotkania inspirowane pomysłami dostarczanymi na bieżąco przez życie, niestety.

**
Zośka Papużanka
„W związku z zaistniałą sytuacją – miniserial literacki”
reżyseria filmowa: Przemysław Fik
Teatr Łaźnia Nowa, premierowe odcinki: 3, 8, 10, 15, 17, 22, 24 i 29 kwietnia 2020
występuje: Agnieszka Przepiórska

Udostępnij: